Język branżowy twórców reklam jest pełen anglicyzmów. Początkujący marketingowiec musi więc odrobić „pracę domową” i poznać znaczenie wszystkich tajemniczych wyrażeń i skrótów. Rozumienie podstawowych pojęć jest ważne również dla klienta. Znając najważniejsze terminy łatwiej porozumiesz się z agencją reklamową i wybierzesz ofertę, która spełnia Twoje oczekiwania. Jednymi z najczęściej wykorzystywanych pojęć są marketing ATL i BTL.

Czym jest marketing ATL?
ATL to skrót od angielskiego wyrażenia above the line, czyli dosłownie powyżej linii. To reklama z założenia skierowana do szerokiego grona odbiorców, które nie musi być ściśle sprecyzowane. Mianem ATL określa się takie formy promocji, jak:

  • spot w radiu i telewizji,
  • reklama kinowa,
  • reklama w prasie,
  • plakaty,
  • bilbordy.

Jak zapewne się domyślasz, kampania marketingowa above the line jest kosztowna i najczęściej korzystają z niej duże firmy. Choć jest skierowana do odbiorcy masowego, częściowo można ją ukierunkować na wybrany target. Profil odbiorcy można określić np. opłacając reklamę w prasie branżowej lub puszczając spot w lokalnej telewizji. Również plakat i bilbord umieszczone w odpowiedniej lokalizacji pozwalają na trafienie do grupy określonej lokalizacyjnie.

Czym jest marketing BTL?
BTL to skrót od angielskiego wyrażenia below the line, a więc poniżej linii. Najprościej można powiedzieć, że wszystkie działania, które nie zaliczają się do ATL to BTL. Form reklamy BTL jest bardzo wiele. Do najpopularniejszych należą:

  • reklama w mediach społecznościowych,
  • pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych,
  • public relations, czyli dbanie o relacje firmy z mediami,
  • filmiki reklamowe umieszczane w serwisach internetowych,
  • tworzenie virali, czyli komunikatu reklamowego, który będzie chętnie przekazywany przez użytkowników swoim znajomym,
  • marketing bezpośredni, a więc mailing, promocje czy różne formy sprzedaży bezpośredniej,
  • remarketing, a więc wyświetlanie reklam osobom, które wcześniej zainteresowały się ofertą.

Marketing BTL jest szczególnie istotny dla małych firm, dla których często stanowi jedyną drogę do skutecznej sprzedaży produktów. Zaletą reklamy BTL jest to, że nawet z niewielkim budżetem można efektywnie promować własną ofertę. Zwłaszcza Internet daje pole do popisu osobom, które dopiero startują z własnym biznesem. Na przykład za pomocą narzędzi dostępnych na Facebooku lub Instagramie można bez większego wysiłku stworzyć baner reklamowy i bardzo dokładnie wskazać grupę docelową. Oczywiście nawet te proste narzędzia będą jeszcze efektywniejsze, gdy ich obsługą zajmie się specjalista od marketingu.
To, że z reklamy BTL chętnie korzystają małe przedsiębiorstwa, nie oznacza, że marketing below the line leży poza obszarem zainteresowania dużych firm. Wręcz przeciwnie. Wielcy gracze bardzo chętnie wykorzystują możliwości BTL, a kampania reklamowa zwykle łączy elementy ATL i BTL.