Zanim postanowisz zamówić reklamę w serwisie branżowym lub w portalu społecznościowym, musisz wybrać model rozliczenia. Najpopularniejsze są dwa system: CPC oraz CPM. Co oznaczają oba skróty i który z nich będzie lepszym wyborem?CPC to cost per click, a więc płatność za kliknięcie. W tym modelu zapłacisz za reklamę tylko wtedy, gdy odbiorca kliknie w baner z Twoją ofertą. Same wyświetlenia reklamy nie generują żadnych kosztów po Twojej stronie.

CPM to cost per mille, czyli rozliczanie za liczbę wyświetleń, liczoną w tysiącach. Zapłacisz określoną stawkę za tysiąc odsłon Twojej reklamy. Dla tego modelu nie ma znaczenia, czy użytkownik kliknął baner lub zapoznał się z jego treścią. Każde wyświetlenie generuje koszt.

Który model powinieneś wybrać? Jeżeli masz niszową ofertę, skierowaną do ściśle określonej grupy odbiorców, lepiej sprawdzi się CPC. W takim wypadku Twoją reklamę zobaczą w większości osoby nie zainteresowane propozycją, więc płatność za wyświetlenia generowałaby niepotrzebne koszty. Zapłacisz tylko wtedy, gdy baner zobaczy ktoś realnie zainteresowany propozycją i kliknie reklamę. Płatność za kliknięcie to dobry pomysł również wtedy, gdy oczekujesz konkretnej akcji od odbiorcy. Na przykład, gdy baner prowadzi na landing page, którego zadaniem jest powiększenie listy mailingowej. CPC będzie przydatne także podczas promocji pojedynczych elementów oferty, np. konkretnej inwestycji. Przy rozliczeniu za kliknięcie masz pewność, że płacisz jedynie za osoby, które są zainteresowane przedmiotem reklamy.

Z kolei CPM to dobry wybór przy reklamie skierowanej do szerokiego grona odbiorców. Płatność za wyświetlenia sprawdza się przede wszystkim wtedy, gdy reklama ma budować świadomość marki. Wówczas nie zależy Ci na sprzedaży wybranego produktu, ale na tym, by odbiorca dowiedział się o istnieniu Twojej firmy lub grupy produktów i pamiętał o nich w przyszłości.

CPC i CPM to najpopularniejsze modele rozliczeń, ale w marketingu internetowym istnieje jeszcze wiele inny sposobów na opłacenie reklamy. Niektóre serwisy rozliczają np. w modelu CPS, czyli cost per sale – zapłacisz, jeżeli odbiorca reklamy zdecyduje się na zakup na Twojej stronie. Inną ciekawą metodą jest CPA, a więc cost per action – to płatność za wskazaną przez reklamodawcę akcję, np. zwiększenie ilości fanów na fanpage-u.

Oczywiście model rozliczeń to nie jedyna kwestia, którą powinieneś wziąć pod uwagę. Jest to tylko jeden z wielu czynników, które kształtują cenę i wpływają na skuteczność kampanii. W ramach jednego serwisu, opłaty mogą się różnić w zależności od umiejscowienia banera. Na przykład duża reklama na górze strony będzie droższa niż niewielki baner na dole, poniżej linii przewijania. Skuteczność obu reklam też będzie zupełnie inna. Ponadto wybierając serwis i miejsce wyświetlania, zwróć uwagę na to, czy baner ma charakter rotacyjny. W takim wypadku Twoją ofertę zobaczy tylko część użytkowników, który wejdą na stronę.