Jednym z podstawowych narzędzi każdego Internauty jest wyszukiwarka. W Polsce największą sympatią cieszy się Google, z którego korzysta ponad 96% użytkowników. Ogromna popularność wyszukiwarek sprawia, że Google, Yahoo czy MSN stały się również polem do intensywnych działań marketingowych. O tym, że warto być na szczycie wyników wyszukiwania decyduje ilość kliknięć w linki wyświetlane przez Google – zdecydowana większość Internautów klika w trzy pierwsze wyniki a tylko 5% dociera do drugiej strony Google. Jednak jak znaleźć się na korzystnej pozycji? Odpowiedzią jest właśnie pozycjonowanie.

Czym jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie to zbiór działań, które sprawiają, że strona jest na wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Zamiennie często używa się terminu SEO, czyli search engine optimization. Stronę pozycjonuje się pod wybrane wyrażenia kluczowe. Na przykład dla biura nieruchomości można wybrać hasła takie, jak „wynajem mieszkań warszawa” czy „działki wrocław”. Wybór fraz jest poprzedzony analizą zachowania użytkowników. Specjaliści od SEO sprawdzają jakie frazy są najchętniej wyszukiwane przez Internautów zainteresowanych daną branżą i jak duża jest konkurencyjność na wybrane hasła.
W zależności od specyfiki branży czy produktu, można przyjąć różne strategie pozycjonowania. Na przykład, jeżeli w Twojej dziedzinie istnieje wiele firm o ugruntowanej pozycji, trudno będzie przebić się do pierwszej dziesiątki Google na najbardziej popularne frazy. Wówczas można wybrać konkretny obszar działalności lub postawić na dłuższe hasła. Na przykład strona firmy sprzątającej może być pozycjonowania pod frazę „firma sprzątająca” lub „sprzątanie” albo pod dłuższe, bardziej wyspecjalizowane hasła, takie jak „czyszczenie tapicerek w ciągnikach siodłowych”. Druga fraza jest zdecydowanie mniej popularna, ale łatwiej będzie się z nią przebić na szczyt listy wyników wyszukiwania. Wówczas niemal każdy użytkownik, który wpisze długie zapytanie, wejdzie na Twoją stronę.
Częstym zabiegiem jest też dodawanie nazw regionalnych. W przypadku wspomnianej firmy sprzątającej czy biur nieruchomości, nazwy miast czy dzielnic są nawet wskazane – w końcu zdecydowana większość potencjalnych klientów szuka mieszkania czy usług sprzątających w konkretnej lokalizacji. Frazy z nazwami regionalnymi to np. „tanie mieszkania mokotów” czy „biuro nieruchomości kraków”. Dodanie nazwy miasta czy dzielnicy sprawia również, że konkurencyjność w wynikach wyszukiwani jest mniejsza.
Najczęstsze zabiegi w ramach pozycjonowania to optymalizacja strony www, dodawanie wartościowych treści oraz zbieranie linków. W ramach usługi firma SEO przerobi Twoją stronę tak, by szybciej się wczytywała, a treści były bardziej czytelne dla skryptów wyszukiwarki. Na witrynie znajdą się również tematyczne teksty opisujące samą firmę i związane z branżą. Artykuły będą tak skonstruowane, by zawierały odpowiednią ilość wybranych słów kluczowych. Z kolei zbieranie linków polega na tworzeniu artykułów, pisaniu komentarzy na blogach oraz wpisów na forach. Każda treść tego rodzaju będzie zawierać odnośnik do strony głównej lub jednej z zakładek. Zawartość Twojej strony i liczba linków prowadzących do witryny to kluczowe kryteria oceny strony przez wyszukiwarki. Im więcej wartościowych treści i odnośników, tym większa szansa na to, że Twój adres będzie pojawiać się na górze listy wyników wyszukiwania.

Czy potrzebujesz pozycjonowania?
Czy pozycjonowanie jest Ci potrzebne? W zdecydowanej większości wypadków odpowiedź brzmi „tak”. Jeżeli tylko zakładasz, że część klientów może do Ciebie dotrzeć przez Google, to znaczy, że Twoja strona powinna być pozycjonowana. Wyszukiwarka to kluczowe źródło ruchu na stronie niemal w każdej branży.
Pozycjonowanie stało się bardzo popularne, a to oznacza, że korzysta z niego m.in. Twoja konkurencja. Nawet, jeżeli Twoja strona znajduje się wysoko na liście wyników wyszukiwania, niebawem może być zepchnięta, jeśli za strony konkurencyjnych firm wezmą się specjaliści od SEO. Z tego też powodu pozycjonowanie powinno być wykonywane regularnie. Efekty są widoczne najczęściej po 2-4 miesiącach, a działania trzeba kontynuować, aby strona utrzymała dobrą pozycję.
Tak jak z innymi formami marketingu, wydatek na dobre pozycjonowanie zwróci się w postaci klientów zamawiających Twoje usługi i produkty. Jeśli jednak nie chcesz płacić zewnętrznej firmie, podstawowe czynności możesz wykonywać samodzielnie lub zlecić pozycjonowanie pracownikowi. W sieci znajdziesz mnóstwo poradników na temat poprawiania pozycji strony w wyszukiwarce. Jeśli zdecydujesz się działać na własną rękę, zapoznaj się z wytycznymi Google odnośnie SEO oraz technikami tak zwanego black hat SEO. To ważne, bo oprócz rzeczy, które warto robić, istnieje wiele czynności, których lepiej się wystrzegać. Stosując niedozwolone, manipulacyjne techniki można dostać filtr a nawet ban od Google. Samodzielne działania nigdy nie będą tak skuteczne, jak profesjonalne pozycjonowanie, ale osiągnięcie dobrych rezultatów jest możliwe.