Nie sposób korzystać z Internetu po 2009 roku i nie spotkać się z hashtagiem. To właśnie wtedy popularny „krzak” trafił do szerszej publiczności za pośrednictwem portalu Twitter. Aktualnie hashtagów możesz używać we wszystkich mediach społecznościowych, choć najpopularniejsze są na Instagramie, gdzie cały system kategoryzowania obrazów opiera się jedynie na hashtagach.Jeśli jednak wciąż masz wątpliwości, czym właściwie są hashatagi, wyjaśniamy: hashtag to słowo poprzedzone znakiem #. Pojedyncze słowa czy zwroty są wykorzystywane do tagowania, czyli oznaczania zawartości stron internetowych od dawna, a znak #, czyli tzw. hash, był wykorzystywany m.in. przez programistów. Połączenie hash i tag daje hashtag, który wygląda np. tak: #marketing albo #salmodesign. Dzięki oznaczeniu zdjęcia, tweeta czy dowolnego posta hashtagiem, treść zostaje zgrupowana z innym contentem oznaczonym w ten sam sposób. Po kliknięciu w hashtag na Facebooku czy Instagramie zobaczysz inne wpisy, które zostały otagowane tym samym wyrazem.
Hashtag może zawierać dowolne słowo. Jednak jakie wyrażenia dobrać, aby skutecznie wykorzystywać hashtagi do celów marketingowych?

Jakich hashtagów używać?
Hashtagi mogą zawierać słowa w dowolnym języku, ale oczywiście najpopularniejsze są wyrazy angielskie. Jeśli chcesz trafić do jak najszerszej grupy odbiorców, nie oznaczaj zdjęcia lub wpisu hashtagiem #podróż, ale postaw na wyrażenie #travel. Oczywiście nie jest to sztywna reguła. W przypadku marketingu nieruchomości często opłaca się trafiać przede wszystkim do polskiego odbiorcy, wówczas polskie hashtagi też zdadzą egzamin. Lepiej jednak nie stosować znaków typowych dla polskiego alfabetu.
Ponadto w mediach społecznościowych przyjęło się już wiele stałych hashtagów, które warto wpisać dla osiągnięcia konkretnego celu. Oto kilka popularnych tagów:
#nofilter – oznacza, że publikowane przez Ciebie zdjęcia są „czyste”, nie mają nałożonych filtrów poprawiających jakość obrazu.
#follow albo #followme – to hashtag zachęcający do śledzenia Twojego konta. Niektórzy oznaczają też posty tagiem #follow4follow, co oznacza, że chcą wymienić się „followem”, a więc zaczną Cię śledzić, jeśli Ty wcześniej zrobisz to w odniesieniu do ich konta.
#instagood  – został zarezerwowany dla zdjęć najwyższej jakości. Jeśli chcesz pochwalić się naprawdę dobrą fotografią, oznacz ją tym hashtagiem, a użytkownicy zainteresowani sztuką robienia jakościowych zdjęć na pewno do Ciebie trafią.
Warto stosować dobrze dobrane hashtagi. Dzięki temu łatwiej zdobędziesz większą grupę followersów i Twoje działania w mediach społecznościowych będą skuteczniejsze.

Jak wielu hashtagów używać?
W zależności od portalu limity mogą się różnić. Na Instagramie ilość tagów została ograniczona do 30. A jak wielu hashtagów faktycznie warto użyć? Statystyki są odmienne dla poszczególnych serwisów. Na wspomnianym „Insta” najbardziej opłaca się używać od 11 do 15 hashtagów, aby przyciągnąć jak największą grupę odbiorców. Zdjęcia oznaczone w ten sposób wykazują interakcję na poziomie blisko 80% przy 1000 followersów. Natomiast fotografie, które w ogóle nie zostały oznaczone, mają zaledwie 18% interakcji (dane za Quicksprout.com).
Za to na Tweeterze najlepiej postawić na maksymalnie 2 hashtagi. Tweety, które mają więcej hashtagów angażują o 17% mniej użytkowników, za to są o 15% skuteczniejsze niż wpisy, które w ogóle nie zostały otagowane.
Na Facebooku najlepiej wypadają posty, które mają 1-2 hashtagi. Trzeba jednak przyznać, że na FB hashtag w pełni się nie przyjął i nie ma tak dużego znaczenia. Niemniej jednak warto otagować wpis, , by dodatkowo zwiększyć liczbę osób zainteresowanych postem.

Hashtagi w marketingu
A w jaki sposób można wykorzystać hashtagi w marketingu? Oto kilka sposób na to, by przyciągnąć potencjalnych klientów do Twojej marki lub produktu:

  • Stwórz hashtag zawierający nazwę marki lub produktu. W przypadku nieruchomości może to być nazwa inwestycji. Dzięki temu każdy, kto będzie chciał dowiedzieć się więcej na temat Twojej oferty, łatwo znajdzie powiązane wpisy na różnych portalach społecznościowych. Użytkownicy będą mogli również wyrazić opinie czy podzielić się wrażeniami na temat Twojej propozycji, używają stworzonego hashtagu.
  • Zabawny hashtag może zamienić się w viral. Ponadto można podpiąć się pod żartobliwy hashtag, który już robi furorę w Internecie, np. popularne dawniej #cojapacze. Warto zachować przy tym ostrożność i nie publikować zbyt nachalnych marketingowo postów, by nie wzbudzić niechęci użytkowników.
  • Hashtagi znakomicie nadają się do prowadzenia konkursów. Każdy, kto zechce podjąć stawiane przez Ciebie wyzwanie, po prostu oznaczy swój wpis hashtagiem wymyślonym na potrzeby konkursu.

Warto też sięgnąć po narzędzia analityczne, takie jak http://instagramhashtags.pen.io, gdzie publikowana jest lista najpopularniejszych hashtagów, czy http://www.hashtags.org, gdzie znajdziesz szczegółowe dane na temat poszczególnych tagów.