W dobie szybko rozwijających się technologii wystarczyła dekada, by e-mail marketing z nowinki stał się marketingowym klasykiem. Dziś wysyłanie maili do potencjalnych klientów traktowane jest raczej jako tradycyjna forma reklamy, w opozycji choćby do nowoczesnych kanałów, takich jak Vine czy nieco starszy Instagram. Jednak niezależnie od technologicznych nowości, e-mail marketing wciąż jest skutecznym sposobem na promocję produktów i usług. Sprawdza się również w branży deweloperskiej. Według portalu GetResponse.pl, najlepsze efekty w marketingu za pomocą poczty elektronicznej uzyskują firmy zatrudniające od 50 do 250 pracowników.

Największe zalety mailowego marketingu to:

  • Możliwość wysyłania spersonalizowanych wiadomości. Wystarczy krótka ankieta lub historia zakupów, byś mógł dotrzeć do klienta z odpowiednią ofertą. Osoby zainteresowane kupnem mieszkania otrzymają maile wiążące się z wymarzonym M, a firmy szukające przestrzeni biurowej zostaną poinformowane o ofercie lokali w nowym biurowcu. Do tego warto dostarczyć klientom inne informacje, takie jak rady dotyczące kredytu czy kontakt do sprawdzonego doradcy finansowego.
  • Stała baza odbiorców. Klient, który raz zapisze się do Twojej bazy najprawdopodobniej zostanie w niej na dłużej. Bazę możesz cały czas powiększać za pomocą akcji reklamowych czy specjalnie zaprojektowanego landing page’a. W ten sposób zyskujesz stałe grono odbiorców, których można łatwo poinformować o nowej ofercie.
  • Niewielkie nakłady finansowe. Kampania e-mailowa to nieduży wydatek w porównaniu z innymi formami przekazu, jak spot telewizyjny czy radiowy. W sieci istnieją też wygodne narzędzia dostarczane przez wspomniany GetResponse czy FreshMail, które znacznie ułatwiają prowadzenie mailingu.

Wydatki na mailing zwrócą się bardzo szybko, o ile oczywiście kampania będzie poprowadzona poprawnie. W jaki sposób zabrać się za e-mail marketing?

Jak przygotować skuteczną kampanię mailingową?
Skuteczna kampania e-mailowa musi zacząć się od zebrania bazy adresów. W tym celu najlepiej umieścić odpowiednie okienko lub formularz na swojej stronie www. Najlepiej, by możliwość zapisu do newslettera była widoczna na wielu podstronach, a nie tylko na stronie głównej. Efektywnym rozwiązaniem są także witryny typu landing page, czyli strony tworzone w jednym, ściśle określonym celu. Priorytetem serwisu może być właśnie zebranie bazy adresów. Landing page nie zawiera wiele treści, ale wyraźnie zachęca do wskazanej akcji. Ruch z banerów czy social-media może być przekierowywany właśnie na taką stronę.
Sam mail powinien być spójny z kreacją marki. Ważne, by był atrakcyjny wizualnie i napisany przez profesjonalnego copywritera. Język korzyści, lekkie pióro, ale i cenne informacje zatrzymają odbiorcę na dłużej i zachęcą do czytania kolejnych maili. Wiadomości mogą zawierać nowe oferty, które interesują użytkownika, ale newsletter to także poradniki w odcinkach czy nowości z branży. Treściwe maile pozwalają na skuteczne budowanie wizerunku marki i wzmacniają relacje z klientem. Niezależnie o zawartości maila, ważne, by odbiorca wiedział, na co się zapisuje i otrzymał adekwatną treść.

Aktualnie tworząc maila trzeba wziąć pod uwagę także urządzenia mobilne. Coraz więcej stron www zamienia się w witryny responsywne, czyli takie, które wyglądają dobrze również na tablecie lub telefonie. Strona zmienia układ zależnie od wielkości wyświetlacza, dzięki czemu prezentuje się znakomicie i jest wygodna w użyciu zarówno na 17-calowym laptopie, jak i 5-calowym telefonie. W podobny sposób powinna być przygotowana wiadomość e-mail. Użytkownicy urządzeń mobilnych nie będą chcieli zadawać sobie trudu z przewijaniem maila we wszystkie strony.

Wiadomość warto automatycznie dopasować nie tylko do ekranu, ale również do klienta. Już teraz istnieją rozwiązania do automatyzacji marketingu, które pozwalają na kontakt z klientem dokładnie w momencie, w którym odbiorca tego oczekuje. Wysoce spersonalizowana jest również treść oferty. Na przykład klient przeglądający mieszkania dwupokojowe może otrzymać wiadomość dotyczącą właśnie takich lokali. Co więcej, dostanie ją w momencie, gdy algorytm uzna, że klient jest realnie zainteresowany ofertą, czyli np. poświęcił czas na wyszukiwanie nieruchomości o określonych parametrach i czytał powiązane artykuły. Algorytmy tego rodzaju stają się coraz bardziej zaawansowane i przewiduje się, że w kolejnych latach będą również precyzyjnie przewidywały najbardziej prawdopodobne zachowania konsumentów, więc w pewnym sensie sprzedawca będzie wiedział pierwszy, czego potrzebuje klient.

Marketing jest też coraz bardziej zintegrowany. Działania offline i online łączą się w jeden przekaz i docierają do klienta w odpowiednim miejscu i czasie. Warto o tym pamiętać podczas tworzenia kampanii mailowej. Treści widoczne w mailu mogą być powiązane z informacjami, które klient odebrał poprzez banery reklamowe lub social media. Z kolei te kanały mogą pomóc w budowaniu bazy klientów. Zintegrowany marketing pozwala dostarczać klientom lepiej dopasowane treści i skutecznie utrzymuje relację z odbiorcą.