Chcesz szybko sprzedać lub wynająć nieruchomość po satysfakcjonującej cenie? W takim razie powinieneś zainteresować się home stagingiem. To usługa polegająca na profesjonalnym przygotowaniu nieruchomości pod sprzedaż lub wynajem. Home staging zwiększa atrakcyjność oferty w oczach klientów i znacznie zwiększa prawdopodobieństwo, że wizyta potencjalnego nabywcy będzie zakończona transakcją. Co jeszcze warto wiedzieć o home stagingu?

Etapy home stagingu i zakres oferty
Celem HS jest przygotowaniu oferty tak, żeby mieszkanie było atrakcyjne dla jak najszerszej grupy klientów lub dla wybranej grupy docelowej. Nieruchomość zostanie odpowiednio zaaranżowana, doposażona a następnie sfotografowana. Usługodawca może też przygotować kompletną ofertę dla Twoich klientów.
Usługa może obejmować różne czynności w zależności od zakresu, który interesuje właściciela nieruchomości. Najczęściej home staging wygląda następująco:

  1. Kontaktujesz się z specjalistą od HS i umawiasz na bezpłatne spotkanie. Wykonawca określa stan nieruchomości, wstępnie wskazuje i wycenia prace, które będzie trzeba wykonać.
  2. Razem ze specjalistą ustalasz cel wykonania usługi. Chcesz przede wszystkim szybko sprzedać nieruchomość czy zależy Ci na wysokiej cenie? Potrafisz wskazać grupę docelową czy zależy Ci na trafieniu do jak największej ilości potencjalnych klientów?
  3. Określasz jaki zakres usługi Cię interesuje – co ma zrobić dla Ciebie usługodawca, a czym chcesz się zająć samodzielnie?
  4. Firma wykonująca HS wdraża proponowane zmiany i nadzoruje prace. Usługodawca może skorzystać z własnych pracowników lub podwykonawców (glazurnik, malarz, hydraulik itp.) lub współpracować ze specjalistami rekomendowanymi przez właściciela nieruchomości
  5. W efekcie otrzymujesz nieruchomość profesjonalnie przygotowaną do wykonania sesji zdjęciowej oraz zaprezentowania potencjalnym klientom.

Jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem lub z jakiegoś powodu nie chcesz, by zewnętrzna firma zajmowała się aranżacją nieruchomości, możesz zamówić usługę w ograniczonym zakresie. W zależności od usługodawcy, możliwe jest np. zamówienie samej diagnozy nieruchomości wraz z doradztwem w zakresie home stagingu lub pisemnego raportu określającego pełny zakres zmian, które należy wprowadzić.
Z drugiej strony, niektóre firmy proponują rozszerzenie usługi o przygotowanie kompletnej oferty, tj. wykonanie sesji zdjęciowej i dodanie ogłoszeń w portalach tematycznych, a nawet przyjmowanie i oprowadzanie Twoich klientów po nieruchomości.

Zalety skorzystania z home stagingu
Home staging jest coraz chętniej zamawiany przez firmy zajmujące się sprzedażą i wynajmem nieruchomości. W sieci pojawia się coraz więcej ofert nowych firm HS oraz szkoleń dla osób, które chcą profesjonalnie zajmować się home stagingiem. Taki trend nie dziwi, gdy uświadomisz sobie zalety HS:

  • Właściciel nieruchomości oszczędza pieniądze. HS to wydatek, który się opłaca. Aby skutecznie sprzedaż nieruchomość musisz albo zadbać o wysoką atrakcyjność oferty w oczach klienta, albo obniżyć cenę, by przyciągnąć klienta do średnio atrakcyjnej nieruchomości. Pierwsza opcja jest bardziej opłacalna. Home staging kosztuje Cię mniej niż obniżka ceny nieruchomości. Z tego względu warto zamówić HS nawet dla obiektów, które nie mają bardzo wysokiej wartości.
  • Sprzedaż lub wynajem są znacznie łatwiejsze i zabierają mniej czasu. Dobrze zaaranżowane mieszkanie z profesjonalną sesją zdjęciową można z powodzeniem oferować klientom bez pośrednictwa biura nieruchomości – co oznacza dodatkową oszczędność. Aby osiągnąć zamierzony efekt, specjaliści od HS mogą skorzystać z wynajętych mebli lub dekoracji na potrzeby sesji i prezentacji lub zalecić kupno nowych elementów wyposażenia, jeśli zajdzie taka konieczność.
  • HS podkreśla zalety nieruchomości i ukrywa wady. Pokazuje obiekt w najlepszym świetle, dzięki czemu prezentacje mieszkania są o wiele skuteczniejsze. Warto dodać, że specjalista od HS najprawdopodobniej zauważy wady, z których nie zdajesz sobie sprawy – zwłaszcza, jeśli wcześniej zamieszkiwałeś nieruchomość i zdążyłeś do niej przywyknąć. Mankamenty niezauważalne dla właściciela mogą być powodem rezygnacji z zakupu przez klientów. Firma HS spojrzy na nieruchomość okiem potencjalnego nabywcy lub najemcy i pozbędzie się minusów.
  • Profesjonalnie przygotowana i sfotografowana nieruchomość wzbudza pozytywne emocje. To bardzo ważny, pierwszy krok na drodze do skutecznej sprzedaży.
  • Twoi kliencie w większości nie mają wystarczająco dużo wyobraźni, żeby docenić zalety nieruchomości, gdy w aranżacji panuje chaos. Profesjonalna kompozycja wnętrza uzmysłowi oglądającym, jak w pełni można wykorzystać mieszkanie czy biuro.

Szacuje się, że nieruchomości po zastosowaniu home stagingu zyskują nawet 10% wartości i są sprzedawane dwa razy szybciej.

Wizualizacja zamiast home stagingu
Czasem jako alternatywę dla home stagingu stosuje się wizualizacje nieruchomości. To właściwy wybór, kiedy obiekt jest zupełnie pozbawiony wyposażenia lub wymaga generalnego remontu. W takim wypadku home staging nie ma sensu – oznaczałby zbyt wysokie nakłady finansowe. Natomiast wizualizacja pozwala na wykonanie fotorealistycznej prezentacji, która pełni podobną funkcję do zdjęć nieruchomości po home stagingu – klient może zobaczyć oferowany przez Ciebie obiekt zaaranżowany przez profesjonalnego projektanta.