LinkedIn to portal społecznościowy dla firm, rekruterów i osób poszukujących pracy. Serwis bywa nazywany największą siecią profesjonalną i jest skupiony na interakcji zawodowo-biznesowej. W ciągu ostatnich lat LinkedIn zdobył dużą popularność i jest chętnie wykorzystywany m.in. przez działy HR, które sprawdzają wirtualne CV potencjalnych i obecnych pracowników. To także dobre miejsce do nawiązania współpracy B2B. Jednak, aby obecność na portalu przyniosła efekty w postaci nowych klientów, współpracowników czy wartościowej kadry, musisz odpowiednio zadbać o własny profil. Jak to zrobić?

Pamiętaj o etykiecie. Nie musisz czytać warunków korzystania z serwisu, żeby zauważyć, że na LinkedIn obowiązują inne zasady niż na pozostałych popularnych portalach społecznościowych. Facebook, Twitter czy Instagram nadają się do publikowania żartobliwych memów, dyskusji na temat filmu, muzyki i polityki. Na LinkedIn podobne wpisy nie są mile widziane. O ile oczywiście nie wiążą się z Twoim biznesem. To strona skupiona na życiu zawodowych, stworzona jako środowisko dla interakcji biznesowej. Pokaż, że poważnie traktujesz swoją działalność, a inni również potraktują Cię z powagą.

Bądź aktywny. Dobrze, gdy profil firmowy i profile najważniejszych osób w firmie wykazują wysoką aktywność. LinkedIn pozwala na czynny udział w dyskusjach, daje możliwość komentowania aktualizacji na profilach innych użytkowników oraz udostępnia narzędzie do pisanie i publikacji artykułów eksperckich (LinkedIn Pulse). Warto wykorzystać wszystkie możliwości – niech Twój profil będzie wizytówką dynamicznie działającej firmy. Dobrym zwyczajem jest publikowanie treści przynajmniej 2-3 razy w tygodniu.

Aktywność na portalu to także wysyłanie zaproszeń i wiadomości prywatnych, udostępnianie treści innych użytkowników oraz korzystanie z płatnej promocji postów. Aktywność nie powinna jednak oznaczać masowego wysyłania zaproszeń do innych użytkowników czy ciągłej emisji treści marketingowych. Nikt nie lubi dostawać dużej ilości reklam. Notoryczne rozsyłanie spamu nie wpłynie dobrze na wizerunek Twojej firmy – trudno traktować nachalnego przedsiębiorcę poważnie. O wiele większe zaufanie wzbudzisz, gdy postawisz na merytoryczne wpisy eksperckie i realne zaangażowanie w dyskusje. Pamiętaj też, by nie pisać dla samego pokazania się. Staraj się, by Twoje posty zawsze wnosiły coś nowego i wartościowego dla innych użytkowników. Zbudowanie wartościowego profilu nA LinkedIn to długotrwały proces.

Zadbaj o wysokiej jakości zdjęcia. Profesjonalne fotografie pracowników oraz jakościowe obrazy w Twoich tekstach zrobią dobre pierwsze wrażenie na osobach odwiedzających profil. Dobre zdjęcia świadczą też o poważnym podejściu do prowadzonej działalności, co jest oczywistą zaletą w oczach potencjalnych partnerów biznesowych lub klientów. W przypadku zdjęć profilowych, miej na uwadze charakter portalu. Selfie robione na imprezie lub w łazience może pasować na Facebooka, ale nie zachęci nikogo do kontaktu z Tobą na LinkedIn. Z drugiej strony, nie warto wpadać w przesadną powagę. Każda fotografia będzie wyglądać lepiej, gdy się na niej uśmiechniesz.

Obok zdalnie dodawanych zdjęć, pamiętaj o tzw. zajawkach, czyli fotografiach, które dodają się automatycznie po wrzuceniu artykułu na portal. Zwróć uwagę, czy serwis ściągnął obraz z Twojego wpisu i dodał miniaturkę. Niewielkie zdjęcia obok tytułu zachęcają do zapoznania się z treścią wpisu i wyglądają znacznie ciekawiej niż sam nagłówek z krótkim opisem. Aby post był jeszcze bardziej poczytny, warto dodać krótką notkę zachęcającą do kliknięcia w link.

Konkretna nazwa i atrakcyjny opis. Obok zdjęć, nazwa profilu i opis są elementami, które zwracają największą uwagę. W przypadku profilu osobistego wprowadź imię i nazwisko, najlepiej bez zdrobnień, skrótów czy ksywek. Na profilu firmowym odpowiednia będzie nazwa firmy. Swoją działalność opisz w przeznaczonym do tego miejscu – nie zastępuj nazwy profilu zawodem. Nie wygląda to profesjonalnie, gdy zamiast imienia i nazwiska widnieje jedynie napis „doradca podatkowy” czy „agent nieruchomości”. Sprawdź też czy link do Twojego profilu zawiera wprowadzoną nazwę lub imię i nazwisko. Jeśli nie, możesz zmienić adres profilu w ustawieniach.

Postaraj się, by opis był atrakcyjny dla odbiorcy. Podkreśl swoje największe zalety i osiągnięcia, by zachęcić innych użytkowników do kontaktu i nawiązania współpracy. Nie zapomnij też wprowadzić informacji na temat swojego doświadczenia. Warto trzymać się podobnych zasad, jak w przypadku tworzenia CV. Nie zawsze więcej, znaczy lepiej. Skup się na doświadczeniach związanych z branżą, w której działasz.

LinkedIn to portal społecznościowy, a atrakcyjny profil zachęci do interakcji wielu użytkowników. Nie oznacza to jednak, że powinieneś akceptować wszystkie zaproszenia. Kontakty z osobami z niepowiązanych branż nie dadzą Ci żadnych korzyści, a mogą być wykorzystane przez Twoich „znajomych” do nieuczciwego wzbogacenia CV. Będziesz też widzieć więcej nie przydatnego dla Ciebie contentu. Najlepiej wchodzić w interakcję jedynie z osobami, które mają realną wartość dla Twojej działalności.