Wiele osób działających na rynku domen internetowych porównuje handel adresami do branży nieruchomości. A jak stworzyć dobrą domenę dla „prawdziwych” nieruchomości? Oto kilka cennych porad, które pomogą Ci w utworzeniu wartościowego adresu internetowego:

  1. Domena powinna być prosta i łatwa do zapamiętania. To ogólna zasada, którą warto mieć na uwadze analizując kolejne pomysły. Domeny są przekazywane użytkownikom w różny sposób – jedni klienci zobaczą adres www na ulotce, inni usłyszą go od znajomych. Nazwę strony będziesz podawać również przez telefon lub za pośrednictwem banerów reklamowych w Internecie. Niezależnie od tego, czy odbiorca po raz pierwszy usłyszy czy zobaczy Twój adres, warto, by go zapamiętał i był w stanie powtórzyć. Wówczas masz pewność, że osoba zainteresowana Twoim produktem nie pominie oferty tylko dlatego, że zapomniała adresu www.
  2. Domena powinna być intuicyjna. Domena powinna mieć brzmienie takie, jak nazwa inwestycji, marka lub nazwa firmy w przypadku strony dewelopera. Dlaczego? Ponieważ to pierwsza rzecz, jaka przyjdzie na myśl każdej osobie zainteresowanej daną marką. Załóżmy, że chciałbyś znaleźć adres Osiedla Pod Lipami. Pierwsza nazwa, która przyjdzie Ci do głowy, to oczywiście osiedlepodlipami.pl.
  3. Warto umieścić słowa kluczowe w domenie. Różni specjaliści od pozycjonowania przypisują odmienną wartość słowom kluczowym w domenie. Jedni uważają, że domena ze słowem kluczowym ma o wiele większe szanse na szybkie zdobycie pierwszych miejsc na liście wyników wyszukiwania, inni są zdania, że fraza w adresie to mało ważny czynnik. Pewne jest natomiast, że słowo kluczowe w domenie nie zaszkodzi. Ponadto fraza w domenie sprawia, że ktokolwiek będzie chciał linkować do Twojej strony i poda cały adres, stworzy odnośnik, który będzie zawierał słowo kluczowe – a więc mocniejszy. Z drugiej strony nie warto upychać słów kluczowych na siłę. O wiele ważniejsza jest prostota i intuicyjność domeny.
  4. Drugi adres z myślnikiem lub kropką. Aby słowo kluczowe w domenie było czytelne dla wyszukiwarek, musi być oddzielone od innych znaków np. myślnikiem lub kropką. Google rozróżni frazy w adresie mieszkania-wroclaw.pl, ale będzie mieć kłopoty z nazwą mieszkaniawroclaw.pl. Z kolei internauci mają tendencję do wpisywania adresów www bez dodatkowych znaków, choć wizualnie łatwiej jest odczytać domenę z rozdzielaczami. Lepiej więc tworzyć adresy z domenami i kropkami czy bez? Problem można rozwiązać poprzez utworzenie dwóch domen – jednej w wersji z myślnikiem lub kropką, drugą bez rozdzielaczy. Właściwa strona działa pod jednym z adresów, a na drugim ustawia się przekierowanie.
  5. Wybierz rozszerzenie .pl lub .com. To dwie najbardziej popularne końcówki w naszym kraju. Większość internautów wpisuje je automatycznie, jeśli pamięta nazwę marki lub produktu. Co ważne, jeśli postawisz na inną końcówkę, na przykład .net, .org czy .info, użytkownicy mogą pomylić adres i wejść na podobną stronę do Twojej, tyle że z końcówką .pl. Z tego powodu bardziej opłaca się wymyślić nową domenę, która będzie miała końcówkę .pl niż rejestrować adres podobny do już istniejącego, wybierając mniej popularne rozszerzenie. Użytkownicy zapamiętają przede wszystkim samą nazwę strony, a nie końcówkę. W przypadku deweloperów lub pośrednictw, które mają zamiar działać na rynkach zagranicznych, dobrze jest dodatkowo zarejestrować domenę z końcówkami narodowymi wybranych krajów.
  6. Co z ogólnymi domenami? Biorąc pod uwagę słowa kluczowe i prostotę domeny, dobrym pomysłem może się wydawać rejestrowanie nazw takich, jak mieszkania-poznan.pl, apartamentywroclaw.com czy taniepokoje.pl. Takie adresy faktycznie mogą się sprawdzić, zakładając, że chcesz trafić do szerokiego grona odbiorców. Jednak adres o ogólnym brzmieniu nie wygląda poważnie, gdy jest jedyną stroną inwestycji lub firmy. Z tego powodu warto potraktować takie domeny jako dodatkowe źródło ruchu na właściwej stronie www.
  7. Używaj tylko znaków alfabetu łacińskiego. Od jakiegoś czasu istnieje możliwość rejestrowania domen ze znakami wszystkich alfabetów, w tym z literami charakterystycznymi dla polszczyzny. Jednak internauci nie oswoili się jeszcze z możliwością używania polskich „ogonków” w nazwach i zdecydowana większość użytkowników odruchowo zamienia „ą” na „a” czy „ś” na „s”. Z tego powodu lepiej zapomnieć o „ogonkach” w trakcie rejestrowania adresu i wybrać domenę składającą się jedynie ze znaków alfabetu łacińskiego.
  8. Nie używaj skrótowców. Krótkie domeny mają przewagę na długimi, bo łatwiej je zapamiętać. Jednak trzeba też uważać, żeby nie pójść za daleko w redukowaniu rozmiaru adresu www. Przede wszystkim unikaj skrótowców. O wiele przyjaźniejszym adresem jest osiedleslonecznyzakatek.pl niż nazwa osz.pl. Skrótowiec z niczym się nie kojarzy, a zbitka liter jest trudniejsza do zapamiętania czy podyktowania niż pełne wyrazy.

Oczywiście wiele dobrych adresów www jest dawno zajętych. W takim wypadku domeny można szukać na rynku wtórnym, czyli w serwisach zajmujących się odsprzedawaniem domen lub skontaktować się z właścicielem wybranego adresu www. Dobrym pomysłem jest też rejestracja kilku domen. Jeśli zastanawiasz się, czy internauci nie przekręcą adresu, kup więcej niż jedną nazwę. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zarejestrować wersję z myślnikiem i bez, z polskimi znakami i wersję „łacińską” czy też adresy z różnymi rozszerzeniami. Utrzymanie domeny to nieduży koszt, a rejestrując kilka adresów zwiększasz szansę na to, że osoby zainteresowane Twoją ofertą trafią na właściwą stronę.