Optymalizacja pod wyszukiwarki to jeden z filarów tworzenia dobrej strony www. Nawet najładniejsza witryna i najciekawsza oferta nie zaowocują wysoką sprzedażą, jeśli strona będzie niewidoczna w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto tak skonstruować serwis, by Google i inne wyszukiwarki oceniły go jak najkorzystniej. W jaki sposób tego dokonać? Oto kilka kluczowych kwestii, na które powinieneś zwrócić uwagę:

  1. Znaczniki w kodzie strony: Description, Keywords oraz Title. Są to znaczniki HTML, dzięki którym roboty Google rozpoznają poszczególne części witryny i są w stanie odpowiednio je ocenić. W tagu Description należy umieścić krótki opis strony, Title to tytuł witryny, a w tagu Keywords wpisz najważniejsze słowa kluczowe.
  2. Wartościowa treść na stronie. Artykuły, porady, wpisy na blogu czy opisy produktów i kategorii podobają się nie tylko użytkownikom, ale i wujkowi Google. Wyszukiwarki lepiej oceniają strony zawierające duże ilości tekstu zgodne z danym zapytaniem.
  3. Odpowiednia ilość słów kluczowych. Teksty na stronie powinny zawierać słowa kluczowe. Niektórzy specjaliści od SEO zalecają, by frazy stanowiły 3-5% zawartości tekstu. Przede wszystkim jednak warto pamiętać o naturalnym umieszczeniu haseł w tekście – bez „upychania” słów kluczowych.
  4. Odpowiednie formatowanie tekstu. Wpis na blogu lub artykuł poradnikowy powinien być dobrze sformatowany. Pamiętaj o tym, by oznaczyć nagłówki w tekście. Google lubi też wyliczenia, pogrubienia oraz kursywę – tak wyróżnione treści traktuje jako ważniejsze.
  5. Brak duplikatów i kanoniczne URL. Cała treść umieszczona na stronie powinna być unikalna. Nie może być kopiowana z innych stron. A jeśli wklejasz własny artykuł na kilku podstronach, dodaj odpowiednie oznaczenie w kodzie HTML – by Google nie indeksowało strony z duplikatem.
  6. Tekst na obrazkach się nie liczy. Google nie indeksuje zawartości obrazów na stronie i nie potrafi odczytać zawartego na nich tekstu. To oznacza, że np. oferta umieszczona w formie obrazka nie sprzyja pozycjonowaniu. Lepiej jest wrzucić standardowy tekst.
  7. Jak najmniej błędów na stronie. Google gorzej ocenia witryny, które mają ukryte bloki tekstu lub zawierają tekst i błędny kod.
  8. Znaczniki Alt i Title dla podpisania obrazów. Tak jak wspomnieliśmy, wyszukiwarka nie indeksuje samych obrazów, więc potrzebne jest odpowiednie oznaczenie, by Google oceniło obraz jako właściwy dla danego zapytania. Dobrze, by podpis zawierał słowo kluczowe.
  9. Szybkość działania strony. Witryna, która szybko się wczytuje jest lepiej oceniana przez wyszukiwarki. Dlatego warto zadbać o bezbłędny kod oraz kompresję obrazów. Również niektóre skrypty mogą obniżyć prędkość ładowania strony.

Sprawność wykonywania skryptów, jak i pozostałe wymienione kwestie sprawdzisz za pomocą narzędzi analizujących stronę pod kątem SEO. W sieci znajdziesz płatne rozwiązania, ale pomocne mogą być też narzędzia udostępniane przez samo Google, takie jak Google Analytics.