Branża deweloperska ostrożnie korzysta z nowych form marketingu, dlatego media społecznościowe wciąż są mocno zaniedbywane przez przedsiębiorców działających w tym obszarze. Tymczasem, jak wynika z ankiet Budimexu, social media są wśród pięciu źródeł, z których klienci czerpią informacje na temat inwestycji, zanim podejmą decyzję o skontaktowaniu się z deweloperem. To tylko jeden z argumentów za tym, by wykorzystać społecznościówki w reklamie inwestycji lub firmy deweloperskiej. A jakie jeszcze zalety mają social media z marketingowego punktu widzenia?

  1. Reklama jest tania. Rozkręcone konto z dużą liczbą fanów nie potrzebuje żadnych nakładów finansowych, by post trafił do tysięcy odbiorców. Jedynym kosztem jest produkcja treści, którą najlepiej zlecić agencji reklamowej. Posty na portalach można dodatkowo promować – jednak w tym wypadku koszty również są stosunkowo niskie, w porównaniu z tradycyjnymi mediami, takimi jak radio czy TV. Co więcej, budżet można bardzo dokładnie określić. Deweloper może przeznaczyć na reklamę na danym portalu 100 zł albo kilka tysięcy. Wszystko zależy od nakładów, które chcesz przeznaczyć na promocję w mediach społecznościowych.
  2. Mocniejsze relacje z klientami. Social media doskonale nadają się do budowania trwałych relacji z odbiorcami. Konto na portalu społecznościowym to skuteczny sposób na interakcję z potencjalnymi nabywcami. Wiele osób chętniej komunikuje się za pomocą Facebooka i Twittera niż maila lub telefonu. Osoba prowadząca konto może odpowiadać na pytania dotyczące inwestycji i przekazywać aktualne informacje na temat oferty.
  3. Szybkie reagowanie na potrzeby klienta. Na wspomniane przed chwilą pytania klientów można (i trzeba) odpowiadać szybko. W ten sposób zainteresowanie konsumenta zostaje podtrzymane, a interakcja zwiększa prawdopodobieństwo, że klient będzie pamiętał o ofercie. Skuteczny sposób to także angażowanie się w dyskusje na innych kontach. Można odpowiadać na pytania dotyczące kupna mieszkania, rozwiązań technicznych czy kredytowania z poziomu fanpage dewelopera. Klienci na pewno docenią merytoryczną podpowiedź.
  4. Korzystny wpływ na wizerunek firmy. Media społecznościowe pozytywnie wpływają na wizerunek dewelopera z dwóch powodów. Po pierwsze, treściwe wypowiedzi i ciekawe posty budują autorytet. Firma zaczyna być postrzegana jako ekspert. Po drugie, marka zyskuje nowocześniejszy wizerunek. Media społecznościowe stały się już standardem w komunikacji i unikanie serwisów tego rodzaju świadczy o archaicznym podejściu do marketingu.
  5. Możliwość zaangażowania lokalnej społeczności. Niektóre inwestycja są najchętniej kupowane przez okolicznych mieszkańców. Social media są miejscem, w którym można łatwo wejść w interakcję z „lokalsami”.
  6. Można prowadzić marketing 360. W dobie powszechnego dostępu do sieci www i wszechobecnych urządzeń mobilnych, coraz popularniejsza staje się idea marketingu 360. Koncepcja ta zakłada docieranie do odbiorcy wszystkimi możliwymi kanałami – online i offline. Potencjalny klient jest otaczany przekazem reklamowym i treść trafia do konsumenta niezależnie od wykorzystywanych mediów. W kompletnym marketingu 360 nie może zabraknąć serwisów społecznościowych.

Do tego warto dodać, że kontakt przez social media nie jest formą promocji, która narzuca się klientowi. Zazwyczaj treści z fanpage dewelopera będą trafiać jedynie do osób, które są zainteresowane tematem – np. chcą kupić mieszkanie lub pracują w branży budowlanej. Content trafia do właściwych odbiorców z dwóch powodów. Pierwszy to skrypty samych portali społecznościowych, które dbają o to, by każdy użytkownik otrzymywał dostosowane treści. Facebook, Twitter czy Instagram analizują dotychczasową aktywność użytkownika w Internecie i podsuwają odbiorcom posty, które mogą być dla niego interesujące. To oznacza, że treści publikowane na Twoim koncie z dużym prawdopodobieństwem trafią do odpowiedniego użytkownika.

Drugi czynnik to lajki, śledzenie i wszystko, co pozwala użytkownikom na obserwowanie Twojego konta. Jeżeli user będzie zaciekawiony Twoimi postami, świadomie zacznie śledzić Twoje konto – to ogromna przewaga nad klasycznymi formami reklamy. W mediach społecznościowych masz pewność, że trafiasz do osób, które są realnie zainteresowane nieruchomościami.
Do tego większość portali pozwala na uruchomienie kampanii skierowanej do wybranej grupy odbiorców. To bardzo wygodne rozwiązanie, bo pozwala na dokładne określenie profilu użytkownika, do którego ma trafić reklama. Można wskazać wiek, płeć, obszar geograficzny oraz zainteresowania odbiorcy. Ciekawym rozwiązaniem jest też skierowanie reklamy do osób, które lubią konkretny fanpage lub markę. To oznacza, że reklama może być emitowana np. do konsumentów, którzy polubili stronę konkurencji. Dobrym pomysłem jest też wskazanie słów kluczowych, które nie są bezpośrednio związane z nieruchomościami, ale mogą wskazywać na grupę, która będzie zainteresowane szczególnym rodzajem inwestycji. Dotyczy to np. rewitalizowanych budynków czy bardzo nowoczesnych projektów. W takim wypadku można spróbować trafić z reklamą do osób zainteresowanych historią i kulturą regionu lub nowymi technologiami.

Na koniec dodajmy, że media społecznościowe mają wiele zalet, ale wymagają cierpliwości. Nie jest to kanał sprzedaży, który pozwala na natychmiastowe wypromowanie marki i szybkie podniesienie sprzedaży. Oczywiście można wykorzystać social media tylko do emitowania banerów reklamowych, ale serwisy tego rodzaju o wiele lepiej sprawdzają się jako narzędzie do budowania długofalowych relacji z klientami.