Każda zmiana rodzi reakcje. Zwłaszcza, gdy firma zatrudnia wielu pracowników i ma liczne grono stałych klientów. Jeśli jest dużym graczem na rynku, wszelkie poczynania będą także szeroko komentowane przez konkurencję. Wszystkie te grupy na pewno chętnie wyrażą swoją opinię, gdy przeprowadzisz re-launch marki. Można się spodziewać, że nie wszystkie recenzje będą pozytywne. Wobec tego, czy warto w ogóle ryzykować?

Odpowiedź na tak postawione pytanie staje się oczywista, gdy makra traci zainteresowanie klientów. Może się tak zdarzyć, gdy firma lub produkt są obecne na rynku od dawna i były skierowane do młodego odbiorcy. Stylistyka sprzed lat zaczyna wyglądać archaicznie, a młode pokolenie chętnie sięga po to, co modne. Przestarzały brand nie przyciągnie nowych odbiorców. Odświeżenie wizerunku może okazać się w takiej sytuacji kluczem do skutecznego powrotu na rynek. Dobrym przykładem udanego re-launchu marki jest Old Spice. Znana linia kosmetyków przez lata trwała przy starym koncepcie i właściwie nie istniała dla młodego pokolenia. Producent podjął decyzję o rebrandingu. Old Spice dostał nowe logo, modne opakowanie a kampania reklamowa została zaprojektowana pod współczesnych odbiorców. W efekcie marka znów liczy się na rynku.

Jednak nawet stałe zainteresowanie odbiorców nie oznacza, że brand nie potrzebuje odświeżenia. Trendy w projektach graficznych zmieniają się tak samo, jak moda na rynku odzieżowym. I nie trzeba być specjalistą, by odróżnić człowieka modnie ubranego od kogoś, kto stylistycznie utknął w poprzedniej epoce. Dokładnie tak samo jest ze znakami graficznymi. Niewielu klientów zna się na projektowaniu, ale każdy odróżni nowoczesne logo od starego projektu. To oznacza, że wizerunek nowoczesnej firmy jest możliwy tylko, gdy trzymasz się trendów. Poza tym, launch marki to znakomity sposób na zaprezentowaniu brandu od innej strony. Możesz w ten sposób podkreślić wartości, które wcześniej nie wysuwały się na pierwszy plan.

A w jaki sposób przeprowadzić re-launch marki i zadbać o pozytywny feedback?
Sposobów jest wiele, a jedne z najskuteczniejszych to:

  1. Przedstaw zmiany w szerokim kontekście. Możesz zaprezentować odbiorcom samo logo, ale wtedy cała uwaga skupi się na szczegółach jednego znaku graficznego. Tymczasem marka ma do zaoferowania znacznie więcej, a i logo lepiej zaprezentuje się na odpowiednim tle. Zmiana będzie bardziej zrozumiała, gdy pokażesz logo w codziennym zastosowaniu i przygotujesz wizualizację placówki. Dobrym pomysłem jest też opisanie motywacji dla poszczególnych zmian. Pokaż w jaki sposób nowe elementy komunikują wartości, które chcesz podkreślić. Z czego wynikają konkretne zmiany?
  2. Wspomnij o agencji, która zajęła się projektem. Warto to zrobić zwłaszcza wtedy, gdy agencja jest ceniona na rynku i ma w portfolio znane marki. W ten sposób zmiany w wizerunku Twojej firmy będą poparte solidnym autorytetem.
  3. Zaangażuj pracowników na wszystkich szczeblach. Każdy zadowolony pracownik to dobra reklama firmy. Nie inaczej jest podczas launchu marki. Jeśli przekonasz do zmian własnych pracowników, będą oni mieli pozytywny wpływ na postrzeganie zmian. Warto przekonać zwłaszcza kadrę kierowniczą – rola managementu jest bardzo ważna. Kluczowi pracownicy powinni twardo wspierać zmiany. Konsekwentne działania i przekonanie o potrzebie zmian pozwoli Ci przełamać ewentualny kryzys wizerunkowy, który może się pojawić nawet przy niezbędnej i fachowo przeprowadzonej zmianie.
  4. Zorganizuj event, który nagłośni nowy start. Jeśli budżet jest ograniczony, wystarczy mała impreza w sali konferencyjnej, ale przy dużych środkach warto wyjść na zewnątrz lub wynająć miejsce w ciekawej lokalizacji.
  5. Stwórz stronę internetową i materiały wideo. Dedykowana strona www to łatwy sposób na zaprezentowanie zmian. Internet jest wdzięcznym kanałem komunikacji, bo na witrynie możesz umieścić wszystkie niezbędne informacje i zintegrować ją z social media lub serwisami wideo. Umieszczenie materiału filmowego lub animacji na stronie i w zewnętrznych serwisach to znakomity pomysł. Film lub animacja mogą zastąpić nawet długi artykuł – czasem łatwiej jest komunikować obrazem, zwłaszcza, gdy mówi się właśnie o zmianach graficznych.

Nawet, jeśli pomimo wszystkich zabiegów zmiana nie będzie dobrze przyjęta, warto konsekwentnie trwać na stanowisku i cierpliwie przeczekać kryzys. Oczywiście dotyczy to sytuacji, w której masz pewność, że rebranding został przeprowadzony przez doświadczonych specjalistów. Niektóre marki zmieniają wizerunek na podstawie konkursu dla klientów lub zlecają pracę zaprzyjaźnionym, ale niedoświadczonym grafikom. W takim wypadku krytyczne głosy odbiorców mogą być uzasadnione.