Rynek urządzeń mobilnych cały czas się rozwija. Obok znanych marek, jak Samsung czy Apple pojawia się też wielu producentów oferujących tanie urządzenia. Wystarczy nawet 200-300 zł, by kupić tablet albo smartphone’a. Nic dziwnego, że liczba użytkowników urządzeń mobilnych wzrasta z roku na rok, a wszystkie przenośne sprzęty stały się obiektem zainteresowania speców od marketingu. Jednym z elementów reklamy w sieci powinno być dostosowanie strony www do potrzeb urządzeń mobilnych.

Dlaczego potrzebujesz mobilnej strony?
Strona firmy deweloperskiej lub witryna dedykowana jednej inwestycji to skuteczny sposób na promowanie oferty. Na stronie można umieścić wszystkie niezbędne informacje, ciekawe zdjęcia i wizualizacje oraz aktualne wiadomości na temat inwestycji. Jednak aby serwis dał możliwie duże efekty marketingowe, warto przygotować mobilną wersję. Dlaczego to takie ważne? Powodów jest przynajmniej kilka:

  • Urządzenia mobilne są coraz popularniejsze. Łączna sprzedaż przenośnych sprzętów wciąż wzrasta. Obok smartphonów i tabletów pojawiły się m.in. smartwatche i smartbandy. Osobisty komputer dla każdego stał się standardem. Wszystko wskazuje na to, że niebawem wszyscy będziemy posiadać także co najmniej jedno lub dwa urządzenia mobilne.
  • Sprzęt mobilny cały czas jest pod ręką. Nawet jeśli Twoja żona zajmuje laptopa, możesz skorzystać z tabletu lub telefonu. Urządzenia mobilne sprawiają, że w sieci możemy spędzać jeszcze więcej czasu niż do tej pory. To oznacza, że masz jeszcze więcej okazji, by dotrzeć do potencjalnych klientów.
  • Na stronę można wejść natychmiast po zobaczeniu reklamy outdoorowej. Z urządzeń mobilnych chętnie korzystamy w podróży, np. jadąc w tramwajem przez miasto lub stojąc w długim korku. Takie przejażdżki to również okazja na zobaczenie bilbordu lub plakatu z reklamą Twojej nieruchomości. Jeśli odbiorca będzie zainteresowany, może natychmiast wpisać adres www w tabletowej przeglądarce, by sprawdzić Twoją ofertę. To oznacza, że kampania reklamowa będzie jeszcze skuteczniejsza.
  • Jeśli użytkownik zobaczy reklamę na urządzeniu mobilnym, może od razu wejść na stronę www. Twoja reklama internetowa może być wyświetlana na tabletach, telefonach i zegarkach, więc dobrze by było, aby po kliknięciu w baner użytkownik został przeniesiony na serwis dostosowany do urządzenia.

Oczywiście jeśli masz już przygotowaną stronę www, to jest ona już w tym momencie dostępna na urządzeniach mobilnych. Problem jednak polega na tym, że prawdopodobnie większość użytkowników szybko zrezygnuje z przeglądania, jeśli zobaczy witrynę nie dopasowaną do smartphone’a lub tabletu. Strona nie będzie wyświetlać się w całości, czytanie tekstu będzie wymagało ciągłego przesuwania palcem w lewo i prawo, a obsługa menu okaże się co najmniej niekomfortowa. Userzy szybko stracą cierpliwość. Co więc zrobić, żeby strona dobrze się prezentowała w wersji mobilnej?

Jak powinna wyglądać strona w wersji mobilnej?
Niewielkie ekran urządzeń mobilnych sprawiają, że witryna powinna prezentować się nieco inaczej, jeśli ma być wygodna dla użytkownika. Najważniejsze kwestie, które trzeba mieć na uwadze to:

  1. Duże elementy klikalne. Urządzenia mobilne różnią się od klasycznego laptopa przede wszystkim sposobem sterowania. Nie ma tu m.in. myszki i kursora, które pozwalają na precyzyjne wskazanie punktu na ekranie. Z reguły nie masz problemu, by trafić w obszar o wielkości kilku pikseli na monitorze komputera, ale w urządzeniu mobilnym sprawa będzie znacznie trudniejsza. Twój palec nie jest tak precyzyjny jak kursor. Szacuje się, że dotykany palcem obszar ma od 1,6 do 2,2 cm szerokości. Dobrze jest więc tak zaprojektować wersję mobilną, by wszystkie przyciski czy elementy menu miały przynajmniej rozmiar ok 45 pikseli. Jeśli design na to pozwala, warto zrobić nawet większe elementy klikalne, tak, żeby użytkownik nie zasłaniał sobie całego przycisku podczas dotykania ekranu. Dodatkowo warto wyraźnie oddzielić przyciski lub elementy menu od siebie. Dzięki temu użytkownik nie będzie wykonywał przypadkowych kliknięć.
  2. Większe czcionki. Duże napisy na ekranie komputera mogą wyglądać dziwnie, ale na ekranie smartphone i tabletu są jak najbardziej pożądane. Czcionki na urządzeniach mobilnych powinny być stosunkowo większe niż na komputerach. Dzięki temu użytkownik będzie mógł bez problemów odczytać teksty, które umieścisz na witrynie.
  3. Wyraźnie zaznaczone linki. Na niektórych stronach odnośniki w tekście nie są zaznaczone od razu. Użytkownik zauważa, że tekst jest klikalny dopiero po najechaniu kursorem na dany wyraz. W przypadku urządzeń mobilnych oczywiście nie ma to sensu, dlatego najlepiej tak zaprojektować wygląd linków, by było jasne, że są elementem klikalnym.
    Do tego warto pamiętać, by cały design witryny był czytelny. Należy unikać nadmiaru ozdobników czy dużego zagęszczenia funkcjonalnych elementów witryny.

Przekierowanie a responsywność
Wiemy już jak powinna wyglądać strona na tablecie lub telefonie, ale nie sposób nie zauważyć, że taka wersja witryny wyglądałaby okropnie na dużym monitorze komputera stacjonarnego lub ekranie 17-sto calowego laptopa. Koniecznie jest więc przygotowanie strony www w taki sposób, by prezentowała się dobrze na ekranach o różnych rozmiarach, proporcjach i rozdzielczości. Są na to dwa sposoby.

Pierwszym jest napisanie kilku wersji witryny, a następnie przekierowywanie użytkownika na właściwą stronę zależnie od urządzenia, którego używa. Użytkownikowi tabletów wczyta się wersja tabletowa, a osobie siedzącej przy laptopie, witryna dla dużych ekranów.

Druga opcja, która jest coraz popularniejsza, to strony responsywne. W tym scenariuszu przygotowywana jest tylko jedna wersja witryny, jednak jej elementy przesuwają się i zmieniają wielkość zależnie od rozmiarów ekranu.